:: دوره 17، شماره 7 و 8 - ( مجله اقتصادی 1396 ) ::
جلد 17 شماره 7 و 8 صفحات 140-125 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین رشد صادرات صنعتی بر ارزش‌ افزوده بخش صنعت با تکیه‌بر تحقیقات و تبلیغات
صمد حکمتی فرید، سید سجاد جامعی*
منطقه آزاد ، jamei.sajad@gmail.com
چکیده:   (4775 مشاهده)
در این پژوهش با استفاده از داده‌های سال‌های 1383 تا 1390 بر اساس کدهای دورقمی ISIC به بررسـی اثـر توسعه صادرات صنعتی بر ارزش‌ افزوده بخش صنعت با تکیه‌بر هزینه‌های تحقیق و توسعه و تبلیغات پرداخته شده است. روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به روش داده‌های تابلویی پویا (GMM) و داده‌های تابلویی ایستا است. همچنین به‌وسیله آزمون سارگان این متغیرهای ابزاری معتبر شناخته شدند، پس استفاده از داده‌های تابلویی پویا دارای اعتبـار است وگرنه باید برآورد مدل با روش داده‌های تابلویی ایستا صورت پذیرد. با استفاده از آزمون مشخص شد رابطه مثبت و معنی‌داری میان متغیرها وجود دارد، به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بیشترین تأثیرگذاری و صادرات و هزینه‌های تبلیغات و تحقیق و توسعه نقش مهم و تأثیرگذاری بر ارزش‌ افزوده این بخش را دارا است.
 
واژه‌های کلیدی: صادرات صنعتی، سرمایه‌گذاری، ارزش‌ افزوده، تبلیغات و تحقیقات، داده‌های تابلویی.
متن کامل [PDF 622 kb]   (675 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1396/9/18 | انتشار: 1396/9/18


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 7 و 8 - ( مجله اقتصادی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها