:: دوره 17، شماره 5 و 6 - ( مجله اقتصادی 1396 ) ::
جلد 17 شماره 5 و 6 صفحات 75-90 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر فضای کسب‌وکار بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی
پروانه سلاطین* ، علی نصیری، زهرا امیرعباسی
استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه ، p_salatin@iauec.ac.ir
چکیده:   (906 مشاهده)
نقش و اهمیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی در اکثر نظریات اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است. عوامل متعددی بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تأثیرگذار هستند. در سال‌های اخیر در کنار عواملی نظیر زیرساخت‌های اقتصادی، اندازه بازار، ثبات اقتصادی و آزادسازی اقتصادی، بر نقش فضای کسب‌وکار بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تأکید شده است. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی میزان تأثیرگذاری شاخص‌های فضای کسب‌وکار بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در گروه کشورهای منتخب عضو منا است. نتایج حاصل از برآورد مدل با استفاده از روش‌ اثرات ثابت در دوره زمانی 2014 -2004 نشان می‌دهد که شاخص‌های اخذ مجوزهای ساخت‌وساز، الزام‌آور بودن اجرای قراردادها، استخدام و اخراج نیروی کار و پرداخت مالیات تأثیر منفی و معنادار، و شاخص‌های حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، اخذ اعتبار، تجارت فرامرزی و ثبت مالکیت تأثیر مثبت و معنادار بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در گروه کشورهای منتخب دارند. انحلال یک فعالیت و شروع کسب‌وکار تأثیر معناداری بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در گروه کشورهای منتخب ندارند. همچنین حمایت از سرمایه‌گذاران خرد بیشترین تأثیر را در میان شاخص‌های کسب‌وکار بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در گروه کشورهای منتخب دارد.
واژه‌های کلیدی: فضای کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، پانل دیتا.  
متن کامل [PDF 730 kb]   (566 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۵


XML     Print



دوره 17، شماره 5 و 6 - ( مجله اقتصادی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها