:: دوره 9، شماره 95 و 96 - ( مهر و آبان 1388 ) ::
جلد 9 شماره 95 و 96 صفحات 135-115 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اجمالی فضای کسب و کار در ایران در مقایسه با سایر کشورها
ظریفه جلیلی*
، zarifeh_jalili@yahoo.com
چکیده:   (11360 مشاهده)
امروزه بهبود فضای کسب و کار در جهت فراهم نمودن بسترهای لازم برای فعالیت فعالان اقتصادی و نیز دستیابی به بخش خصوصی کارآمدتر به عنوان یک راهبرد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان مورد توجه قرار گرفته است. در مقاله حاضر بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی بانک جهانی وضعیت کسب و کار در ایران در سال 2010 میلادی در مقایسه با 183 کشور جهان، بر اساس شاخص های کمی کسب وکار بررسی گردیده است. شاخص‌های ارائه شده از سوی بانک جهانی جهت مقایسه کمی فضای کسب و کار در کشورهای مختلف است و روش شناسی کسب و کار از این طریق، با محدودیت‌هایی مواجه است و برخی عوامل مهم و مؤثر بر کسب و کار همچون شرایط اقتصاد کلان یا توانایی زیربنایی نهادهای مختلف کشور، به صورت مستقیم از طریق پروژه کسب و کار مطالعه نمی‌گردند. شاخص‌های مذکور شامل بررسی مراحل مختلف شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای لازم ساخت، بکارگیری نیروی کار، ثبت مالکیت، اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاران (سهامداران)، پرداخت مالیات، تجارت فرا مرزی، لازم الاجرا شدن قراردادها و نیز چگونگی پایان یک کسب و کار هستند.
واژه‌های کلیدی: سهولت کسب‌و‌کار، اخذ مجوز‌ها، اخذ اعتبارات و تجارت فرامرزی
متن کامل [PDF 239 kb]   (10575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/20 | انتشار: 1388/7/23


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 95 و 96 - ( مهر و آبان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها