:: دوره 9، شماره 93 و 94 - ( مرداد و شهریور 1388 ) ::
جلد 9 شماره 93 و 94 صفحات 90-71 برگشت به فهرست نسخه ها
افزایش رقابت پذیری بنگاه‌های کوچک و متوسط و تامین مالی آنها با تأکید بر توسعه رویکرد خوشه ای
علی قاسمی*، مصطفی علمی‌مقدم
، Ghaseme@gmail.com
چکیده:   (16358 مشاهده)
در ایران، بنگاه‌های کوچک و متوسط با در اختیار داشتن بیش از 60 درصد اشتغال و 94 درصد از مجموع بنگاه‌ها با مشکلات بسیاری مواجه‌اند که بر اساس مطالعات انجام شده، تامین مالی و مکانیزم‌های آن یکی از مهم‌ترین این مشکلات است. یکی از روش‌های موفق‌ تامین‌مالی بنگاه‌ها، اعطای تسهیلات به خوشه‌های متشکل از بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط به جای حمایت منفرد از آنها است. برای شناسایی خوشه‌های متشکل از بنگاه‌های کوچک و متوسط، شاخص ضریب مکانی در کدهای ISIC، در چهار متغیر ارزش افزوده، صادرات، تعداد کارکنان و تعداد بنگاه‌ها طی سال‌های (1384-1373) در نظر گرفته شد و کدهای 15، 17، 24، 26، 27 و 29 بیشترین مقدار متوسط را به خود اختصاص دادند، سپس محاسبه این چهار متغیر در کل کشور و سطح استان‌ها در کدهای چهار رقمی و برای معرفی اولویت‌های حمایتی مالی در فعالیت‌های ISIC چهار رقمی، محاسبه گردید. برای معرفی نوع تعاملات خوشه‌های در سطح ملی، به معرفی مختصر روش‌های مختلف توسعه خوشه‌ای مانند روش توسعه خوشه‌ای نهاد هادیان خوشه لحاظ گردید که در ادامه با تأکید بر تکنیک تحلیل عاملی، شش خوشه ملی با استفاده از آخرین جدول داده- ستانده 54 بخشی کشور استخراج گردید که ساختار تعاملاتی کشور و استان‌ها را نشان می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: تأمین مالی بنگاه‌های کوچک ومتوسط، رویکرد خوشه‌ای، هادیان خوشه، ضریب مکانی، جدول داده ارزش بالا ستانده، تحلیل عاملی
متن کامل [PDF 327 kb]   (6113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/20 | انتشار: 1388/5/24


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 93 و 94 - ( مرداد و شهریور 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها