:: دوره 12، شماره 2 - ( اردیبهشت 1391 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 142-129 برگشت به فهرست نسخه ها
فضای کسب و کار در ایران و سایر کشورها طی سال‌های (2012-2003) از منظر بانک جهانی
منیرالسادات میراحسنی*
، m-mirahsani@yahoo.com
چکیده:   (9166 مشاهده)
بررسی فضای کسب ‌وکار و تعیین شاخص و رتبه سهولت کسب ‌وکار به عواملی می‌پردازد که به رغم اینکه بر عملکرد اقتصادی بنگاه‌ها مؤثر است، مدیران بنگاه‌ها در خصوص تغییر یا بهبود آنها نقشی ندارند. سه شرط لازم برای فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و کارا بودن اقتصاد، آزادبودن و شفافیت قیمت‌ها، رقابتی‌بودن بازار و حفظ حقوق مالکیت معنوی است و نقش دولت در بهبود این فضا و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت جذب فعالیت بخش خصوصی بسیار مهم می‌باشد. تجربه جهان نشان می‌دهد که در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته که شرایط مساعدتری بر فضای کسب‌‌وکار حاکم است، بنگاه‌های اقتصادی به صورت کاراتر و بهینه‌تر عمل می‌کنند.
متن کامل [PDF 239 kb]   (3917 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/16 | انتشار: 1391/2/26


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( اردیبهشت 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها