اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود،که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریتهای عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تأکید روی مزیتهای تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته قرار میگیرد. اقتصاد مقاومتی نمیپذیرد که صرفاً مصرفکننده باشد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصاد سلطه ایستادگی میکند. اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد و برنامه برای مدیریت وضعیت اقتصادی ایران در شرایطی که تحریمهایی علیه ایران وضع شده است، مطرح میباشد. اقتصاد ایران یک اقتصاد رانتیر محسوب میشود که تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی برپایه اقتصاد مقاومتی میتواند به افزایش تولید ملی و بومیسازی تکنولوژی صنعتی و مدرن منجر شود. تحقیق پیش رو به بررسی شاخصهای اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با خود باوری ملی میپردازد. تلاش برای تحقق و پیادهسازی آن فرصتهای بیبدیلی همچون عدم وابستگی اقتصادی، افزایش تولید ملی و خروج از وضعیت تکمحصولی را به دنبال دارد. هرچند چالشهایی مثل عدم اجماع نظر مسولان، عدم وجود زیرساختهای مناسب و وابستگی اقتصادی به درآمد حاصله از فروش نفت در این راه وجود دارند. اما با تکیه بر خودباوری ملی و با عزم جهادی برای تحقق این هدف میتوان به تحول اقتصادی و ارائه یک اقتصاد الگو دست یافت. تحقیق حاضر بهصورت توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی به انجام رسیده است.